Beginnende DJ tips!
Elke keer weer de beste tips voor DJ’s!
Geschreven door Richard, leraar Ableton en Maschine bij DJ School Utrecht.
Iedereen is tegenwoordig DJ
Waar de DJ ooit weggestopt stond in een donker hoekje is het tegenwoordig bijna een superster. Zoals de heren van Soulwax/2 Many DJ’s het zo mooi wisten te verwoorden: “everybody wants to be the dj”!
En soms lijkt het inderdaad zo. “Er zijn in Nederland meer dj’s dan werklozen” grapte een collega van me wel eens. En daarmee had hij wel degelijk een punt. Want iedereen die bij de verjaardag van ome Henk of tante Truus wel eens wat muziek aan elkaar plakt noemt zichzelf al snel “DJ”.
Maar maakt dat je meteen een Dj? Geloof het of niet, maar enkel het aan elkaar draaien van wat plaatjes is niet de enige taak van een DJ. Het heeft er wel mee te maken, maar daarmee is ook alles gezegd….
Wat doet een (goede) DJ dan nog meer?
Ja, uiteraard is het strak en naadloos aan elkaar breien van tracks belangrijk. Vooral bij dansmuziek. Maar door de technische vooruitgang zijn er een heleboel middelen die dat “truukje” redelijk makkelijk maken. De zogenaamde sync functie is niet meer weg te denken bij serieuze dj gear.
Maar een goede DJ doet veel meer! Platen mixen, prima. Maar hoe zit het dan met verschillende toonsoorten? En wat als de sync functie het niet helemaal goed doet? Of hoe zit het met de platenkeuze? Het opbouwen van een set? Inspelen op het publiek? Allemaal zaken die een zeer belangrijke rol spelen bij het DJ-en. En dat is niet zo makkelijk als het misschien lijkt.
“Echte dj’s mixen met vinyl”
Als dj die begonnen is met platenspelers, daarna CDJ’s erbij gebruikte en tegenwoordig ook graag met digitale middelen draait (Traktor of Ableton Live, bijvoorbeeld) hoor ik die opmerking geregeld voorbij komen. En ik moet er altijd erg hard om lachen! Grotere onzin hoor je niet vaak.
Wat mensen die zoiets roepen echter vaak bedoelen is, dat een goede dj zich ook zou moeten kunnen redden met eenvoudige middelen. En daar ben ik het dan wel weer mee eens. Daarmee bedoel ik het volgende: sync mogelijkheden op dj apparatuur maken het strak mixen een stuk makkelijker, dat is zeker! Maar het is wel erg nuttig om ook dan ouderwets te leren “beatmatchen”. Oftewel: op gehoor platen gelijk leggen, zonder hulp van software. Niet zo zeer omdat dat beter is. Wel omdat het helpt om een betere mix te maken.
Sync functies zijn namelijk niet waterdicht. Bij lastige grooves of afwijkende ritmes raken ze soms in de war. En gek genoeg klinkt het af en toe veel te “mechanisch”, TE perfect bijna. Maar om dat daadwerkelijk te kunnen horen is “ouderwets” beatmatchen een nuttige vaardigheid. Bedoeld als aanvulling van je skills, niet als vervanging.
“Mijn playlist voor vanavond heb ik al helemaal klaar!”
Weer zo’n opmerking die ik vaak hoor. En ook hier moet ik er hartelijk om lachen. Ik zal toelichten waarom. Uiteraard is het nuttig om alvast een selectie te maken voor een dj gig. Dat is niet gek. Maar een playlist, inclusief volgorde van tracks, dat is een ander verhaal. Hierboven noemde ik al het “inspelen op het publiek”. Wat houdt dat dan in?
Publiek is wisselvallig, niet altijd van tevoren in te schatten en verschillend per feest. En het tijdstip waarop je draait is al helemaal belangrijk! Tijdens de eerste set van de avond een gigantische dansvloer-killer draaien gaat slecht werken, bijvoorbeeld. Of na een stampende set van een collega je set beginnen met die 10 minuten durende ambient intro die je bedacht had? Ook niet altijd een goed idee.
Of wat te denken van de platenkeuze van collega-DJ’s? Stel, je hebt een geweldige playlist klaarstaan, wacht netjes op je beurt terwijl je voorganger er nog even een paar laatste tracks op gooit. En wat doet die grapjas? Draait ie verdorie net die tracks die jij ook in het eerste deel van je set wilde draaien! En dan? Gewoon je playlist langsgaan? Ik zou het niet doen….
Mijn punt is dus vooral: door alles volledig voor te bereiden ontwikkel je nooit je beste dj skills. Voorbereiding: prima! Maar realiseer je dat je nooit helemaal kunt inschatten wat wel en niet werkt op een dansvloer. Enkel hits aan elkaar plakken is al helemaal saai. En niet kunnen inspelen op je collega’s, publiek, sfeer en tijdstip omdat je alles al zo mooi en perfect had gepland, dat is een grote valkuil.
Leer flexibel te zijn! Kijk en luister naar reacties van publiek. Doe je huiswerk en zorg dat je weet wat voor een club het is die je inhuurt. En welke muziek geschikt is voor die tent en dat tijdstip. Neem voor de zekerheid wat extra tracks mee waarmee je een andere richting kunt kiezen, mocht dat nodig zijn.
DJ-en is een vak!
Met alleen plaatjes mixen ben je er dus nog lang niet, dat moge duidelijk zijn. Goed dj-en is dan ook met recht een vak. De decks en fx zijn je instrument. Je moet flexibel en professioneel zijn. En vergeet niet dat je naast zo’n optreden ook uren en dagen bezig bent met het zoeken naar nieuwe muziek, het bijhouden van je skills, het leggen van contacten, en ga zo maar door. Zaken die veel mensen soms even vergeten als het om DJ’s gaat.
En daarom is goed DJ-en een vak! Er komt zoveel bij kijken en er gaat zoveel tijd in zitten. Het is een kunst, een vaardigheid en meer dan op “sync” drukken.
Het is bijna een “way of life”!
En dat mag best wel eens wat vaker gezegd worden.
Written by Richard, teacher in Ableton and Maschine at the Dutch DJ Academy/DJ School Utrecht
Nowadays, everybody is a DJ
Where DJ’s were once tucked away in a dark corner of a club, nowadays they are almost superstars. As the guys from Soulwax/2 Many DJ’s described it in a song; “everybody wants to be the DJ”
And sometimes it definitely seems that way. “The Netherlands have more DJ’s than unemployed people”, a colleague of mine used to say, jokingly. But he did actually have a point there. Because everybody that has ever played a few songs in a row at the birthday party of uncle Henk or aunt Truus seems to call him/herself a “DJ”. But does that make you a DJ? Believe it or not, but the actual mixing of tracks is not the only task of a good DJ. Yes, it is part of it, of course, but that’s not all…
What else does a (good) DJ do?
Yes, the actual seamless mixing of tracks is important. Especially for dance music. But thanks to technical developments there are a lot of options to make that single “trick” much easier. The so-called “sync” function is on every serious piece of DJ gear. But a good DJ does so much more! Mixing some tracks, great. But how about different tuning of tracks? And what if the sync function is not completely accurate? Or how about choosing the right tracks for the right moment? Building up a full DJ set? Reacting to the audience?
These are all subjects that play a very important role in DJ-ing. And all of that is not as easy as you might think.
“Real dj’s mix with vinyl”
As a DJ I started mixing with record players, then got familiar with CDJ’s and nowadays I also love using digital DJ gear (like Traktor or Ableton Live) or a combination of all of the above. And I’ve heard this statement many times. It always makes me laugh out loud. Complete nonsense. But what people that say something like that usually mean is, that a good DJ should also be able to do his/her job with very simple means. And that is something I DO agree on.
My point is this: modern DJ equipment has made it much easier to do a tight and synced mix, that is a fact! But it is quite useful to learn old fashioned “beat matching”. This means you are able to sync two tracks by listening, without help of any software. You should not learn this because it is better, but simply because it will help you to make better mixes.
Sync functions are not always fool proof. With tricky grooves or non standard rhythms they sometimes get confused. And another strange side effect is, that sync functions sometimes make your mix sound too “mechanical”. Almost too perfect. But to be able to actually hear that, “old fashioned” beat matching is a very useful thing. Meant as an addition to your set of skills, not as a replacement.
“I already have my final playlist for tonight!”
Another remark I hear a lot. And again it makes me laugh. I’ll explain why. Don’t get me wrong; having a global selection of tracks for a dj gig is quite useful. No problems there. However, having a playlist including the complete playing order, that is a different kind of thing. I already mentioned reacting to a crowd as a dj. But what does that really mean? Audiences are different everywhere. Hard to predict and different at every gig.
Besides that, time is also important. Playing a huge dancefloor killer during the first dj set of the night might not be a good idea, for instance. Or starting your set with a 10 minute ambient intro after the dj colleague before you played a steamy and rolling techno set. Also not always a good idea. Or how about musical choices of your dj colleagues at a certain gig? Imagine you have a great and fully prepared playlist and are ready to do your thing. The colleague playing before you is still playing a few more songs. And what does that joker do? He starts playing some of the exact same songs you have waiting in the playlist of your mix! So now what? Just keep following your prepared playlist? I know I wouldn’t….
So my main point is this: by completely preparing every little detail of a set you will never develop your best dj skills. Preparation? Fine! But please keep in mind that you will never be able to fully predict what does or does not work on a dancefloor. Just playing hit after hit will be very boring And not being able to react to colleagues, audience, vibe and play time because you already prepared every little detail is a very big risk.
Learn to be flexible! Watch the crowd before playing, listen to their reactions. Do your homework and make sure you know what kind of club hires you. Think about the appropriate music for that time and place. Bring some extra tracks to be able to change direction, if necessary.
DJ-ing is an actual profession
Just being able to do a simple mix won’t get you there, that much is certain. Good dj-ing really is an advanced skill. Decks and fx are your instruments. You need to be flexible and professional. And don’t forget the hours and hours of finding new music, practicing, getting the right contacts, etc. Several important tasks that many people seem to forget as far as DJ-ing is concerned.
And that is why being a good DJ is a profession! There is so much more to it than just mixing and it takes so much of your time. It is an actual art, an advanced skill and a lot more than just pressing “sync”
It is basically a way of life!
And that deserves to be said once in a while.
Mississippidreef 87
NUtrecht Kamer 1.22
3565 CE Utrecht
(Gratis parkeren!)
We zitten tussen Balorig Utrecht en de Vechtsebanen (de ijsbaan).
Bel de leraar even als je er bent, dan komt ie je halen!
Openingstijden:
Ma-Vr 11.00-22.00u
Za & Zo 12.00-18.00u
Alleen op afspraak!
Neem contact op via het contactformulier of per email: info[@]djschoolutrecht.nl
of telefoon +3130 340 3549.
We zijn het beste telefonisch bereikbaar tussen 12.00-13.00u!
IBAN : NL70 TRIO 0254 7967 29 t.n.v. The Mood Managers
BIC : TRIONL2U
KVK : 30239841
BTWnr : NL002007695B75